Diari d’hivern (8)
La pregunta.
L’Albert, el meu
germà, sempre em diu que si als catorze anys no et fa mal la vida la viuràs com
un fantasma que no és pas altra cosa que un difunt que ignora encara que s’ha
mort.
Com es pot saber,
doncs, si un és un viu o un cadàver que respira?, no en tinc ni idea, però el
parell de fotografies que presento donen, crec jo, dues bones pistes tot i que completament
diferents i també oposades. Triar una o l’altre pot marcar no només la vida
sinó també la “no vida” que ningú sap ni què és ni què dimonis serà.
En la primera
veiem al famós escriptor nord americà Henry Miller jugant a ping-pong amb una
senyoreta en un dels salons de la seva bonica i esplèndida casa de Big Sur a
Califòrnia. Aquesta és, segurament, una bona resposta a la pregunta, però cal posar
en evidència que és necessari per contestar-la adequadament tenir espai
suficient per encabir-hi la taula i jugar amb comoditat per no ensopegar amb la
paret o la butaca d’orelles del racó on s’asseu l‘avia. A més, avui en dia, no
tothom pot disposar ni de tant lloc ni tampoc de temps a no ser que sigui ric o
estigui a l’atur.
En la segona
fotografia hi trobem a Federico Fellini al seu despatx acompanyat igualment
d’una senyoreta. Pel que sembla no necessita l’espai que li cal al Henry Miller,
es pot fer el que fa Fellini d’en peus, assegut com ell, estirat o de genolls,
en un despatx, al menjador, a la cuina o a la banyera de casa.
I què fa Fellini
que es pot fer gairebé de qualsevol manera, en qualsevol indret i en infinitat
de posicions?, res gaire complicat ni difícil, només mirar als ulls de la
senyoreta que té al davant, ves per on, així de senzill.
Què hem de mirar,
doncs, la pilota o els ulls?, quina d’elles ens diu si encara som vius o ja fem
pudor?
En ambdues
fotografies, però, és important destacar una cosa que les iguala i que és la
taula que separa a les persones que hi surten, aquesta taula és, sens dubte, un
obstacle que es converteix en una bona metàfora visual de les relacions
humanes, una barrera que mai podem ni podrem saltar del tot.
Sigui com sigui,
i com encara ni sóc ric ni estic a l’atur, de moment triaré la segona, la de
Fellini que és més barata, però si em toca la loteria no sé jo si m’agradaria
provar també la d’en Henry Miller, sempre m’ha agradat jugar al ping-pong.
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Diario de invierno (8)
La pregunta.
Albert, mi hermano, siempre me dice que si a los catorce
años no te duele la vida la vivirás como un fantasma que no es otra cosa que un
difunto que ignora todavía que se ha muerto.
¿Cómo se puede saber, pues, si uno es un vivo o un cadáver
que respira?, no tengo ni idea, pero el par de fotografías que presento dan,
creo yo, dos buenas pistas aunque completamente diferentes y también opuestas.
Elegir una o la otra puede marcar no sólo la vida sino también la "no
vida" que nadie sabe ni qué es ni qué demonios será.
En la primera vemos al famoso escritor norteamericano Henry
Miller jugando al ping-pong con una señorita en uno de los salones de su
hermosa y espléndida casa de Big Sur en California. Esta es, seguramente, una
buena respuesta a la pregunta, pero hay que poner en evidencia que es necesario
para contestarla adecuadamente tener espacio suficiente para dar cabida a la
mesa y jugar con comodidad y no tropezar con la pared o el sillón de orejas del
rincón donde se sienta la abuela. Además, hoy en día, no todo el mundo puede
disponer ni de tanto lugar ni tampoco de tiempo a menos que sea rico o esté en
paro.
En la segunda fotografía encontramos a Federico Fellini en
su despacho acompañado igualmente de una señorita. Al parecer no necesita el
espacio que necesita Henry Miller, se puede hacer lo que hace Fellini de pie,
sentado como él, acostado o de rodillas, en un despacho, en el comedor, en la
cocina o en la bañera de casa.
¿Y qué hace Fellini que se puede hacer casi de cualquier
manera, en cualquier lugar y en infinidad de posiciones?, nada muy complicado
ni difícil, sólo mirar a los ojos de la señorita que tiene delante, mira por
dónde, así de sencillo.
¿Qué tenemos que mirar, pues, la pelota o los ojos?, ¿cuál
de ellas nos dice si aún estamos vivos o ya olemos mal?
En ambas fotografías, sin embargo, es importante destacar
algo que las iguala y que es la mesa que separa a las personas que salen en
ellas, esta mesa es, sin duda, un obstáculo que se convierte en una buena
metáfora visual de las relaciones humanas, una barrera que nunca podemos ni
podremos saltar por completo.
Sea como sea, y como todavía ni soy rico ni estoy en el
paro, de momento elegiré la segunda, la de Fellini que es más barata, pero si
me toca la lotería no sé yo si me gustaría probar también la de Henry Miller,
siempre me ha gustado jugar al ping-pong.