Diari de tardor
(6)
L’arròs covat.
Tot i trobar-se
en una situació incomparablement millor a la del pobre David Croket en aquesta
escena, les paraules que l’heroi texà li etziba com un mastegot al
mamarratxo del Santa Ana són les que el sòmines del Puigdemont i la resta del
seu govern no es van atrevir a dir-li el dia 4 d‘octubre de l‘any passat a Rajoy,
sobre tot després d‘obtenir una gran victòria en el referèndum de l’1 d’octubre
i en l’aturada de país de dos dies després. Aquesta és naturalment la diferència entre
els texans i els catalans, uns ja no són mexicans i els altres encara són
espanyols.
Un amic se m’esvera
al WhatsApp al llegir les paraules del Margallo i es pregunta retòricament com
és que no se n’adona, l’exministre, que parla de Catalunya com un país ocupat,
com el resultat d’una conquesta militar. I afegeix que diu el que diu perquè en
el fons, i sense adonar-se’n tampoc, ho veu tot perdut.
Jo li pregunto al
meu torn si ell mateix, el meu amic, és conscient o no del que està dient, que
les paraules del Margallo, a més de reflectir el pensament clàssic espanyol també
expressen un farol de manual.
Em respon que se
n’ha adonat en el moment d’escriure-ho. I jo li contesto que aquells dies l’estat
espanyol va quedar desconcertat igual que els polítics catalans perquè ningú s’imaginava
ni tampoc volia que allò tingués èxit.
Tothom suposa i
suposava que els catalans no tenim ni mitja hòstia, i en bona part és cert quan
veig a molts desmentir les acusacions de que els empresonats gaudeixen de privilegis
a la presó. No en són conscients, més enllà de desmentir una mentida, de l’actitud
de submissió que demostren responent-la. I què si en tinguessin?
En qualsevol cas,
ara ja és tard i l’arròs s’ha covat i no es pot menjar.
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Diario de otoño (6)
El arroz pasado.
A pesar de encontrarse en una situación incomparablemente
mejor a la del pobre David Croket en esta escena, las palabras que el héroe
tejano le suelta como un tortazo al mamarracho de Santa Ana son las que el
papanatas de Puigdemont y el resto de su gobierno no se atrevieron a decirle
el día 4 de octubre del año pasado a Rajoy, sobre todo después de obtener una
gran victoria en el referéndum del 1 de octubre y en la parada de país de dos
días después. Esta es naturalmente la diferencia entre los tejanos y los
catalanes, unos ya no son mexicanos y los otros todavía son españoles.
Un amigo se exalta en el WhatsApp al leer las palabras de Margallo y se pregunta retóricamente cómo es que no se da cuenta, el ex
ministro, que habla de Cataluña como un país ocupado, como el resultado de una
conquista militar. Y añade que dice lo que dice porque en el fondo, y sin darse
cuenta tampoco, lo ve todo perdido.
Yo le pregunto a mi vez si él mismo, mi amigo, es consciente
o no de lo que está diciendo, que las palabras de Margallo, además de reflejar
el pensamiento clásico español también expresan un farol de manual.
Me responde que se ha dado cuenta en el momento de
escribirlo. Y yo le contesto que entonces el estado español quedó desconcertado
al igual que los políticos catalanes porque nadie se imaginaba ni tampoco
quería que aquello tuviera éxito.
Todo el mundo supone y suponía que los catalanes no tenemos
ni media hostia, y en buena parte es cierto cuando veo a muchos desmentir las
acusaciones de que los encarcelados disfrutan de privilegios en prisión. No son
conscientes, más allá de desmentir una mentira, de la actitud de sumisión que
demuestran respondiéndola. ¿Y qué si los tuvieran?
En cualquier caso, ahora ya es tarde y el arroz se ha pasado y no se puede comer.
En cualquier caso, ahora ya es tarde y el arroz se ha pasado y no se puede comer.