Diari d’estiu (17)
La xarxa.
Fa uns dies
parlava amb una amiga dels nens adoptats, nens que acostumen a mostrar el
característic comportament de manca d’adaptació i un rebuig manifest pel que
els envolta, bàsicament per la família que, amb tot el seu esforç, intenta convertir-los
en un membre més de la comunitat. La majoria de persones, però, amb sentiments difusos
de pèrdua i d’abandonament mostren també aquests trets, una síndrome similar a
la del mestís que es creu rebutjat per tothom. Però aquest no és pas el cas.
Molts d’aquests
nois i noies adoptats són persones que se senten profundament ferides i que acostumen
a desenvolupar sovint una hostilitat manifesta amb el seu entorn i una visió del món que no va més enllà d'aquelles quatre
parets de l’hospici on van viure els primer anys de vida, en el sentit espaial
del terme, i també en el temporal, no veuen més enllà, no poden. La lògica de les
seves relacions humanes és la del supervivent, la que s'estableix a l'exèrcit o
a els internats on el poder es mostra nu de simbolisme, no pas en les famílies
amb els habituals llaços i xarxes simbòliques de protecció que conformen la
identitat individual i col·lectiva de les persones. Com una xarxa musical que
no sabem ni a on comença ni a on acaba.
Per això he
volgut recordar a la Dharma en aquesta memorable peça de comiat. Ells,
juntament amb molts d’altres, van ajudar a construir aquesta xarxa simbòlica
que avui dia és la meva identitat, la individual i la col·lectiva, una xarxa
simbòlica de protecció i de pertinença al món, una mena d’universalisme real,
no ideològic, amb arrels profundes i que em permet dir amb orgull i agraïment que
no he estat un nen adoptat, que a mi ningú em va abandonar.
-----------------------
Diario de verano (17)
La red.
Hace unos días hablaba con una amiga de los niños adoptados,
niños que suelen mostrar el característico comportamiento de falta de adaptación
y un rechazo manifiesto hacia lo que les rodea, básicamente la familia que, con
todo su esfuerzo, intenta convertirlos en un miembro más de la comunidad. La
mayoría de personas, sin embargo, con sentimientos difusos de pérdida y de
abandono muestran también estos rasgos, un síndrome similar a la del mestizo
que se cree rechazado por todos. Pero este no es el caso.
Muchos de estos chicos y chicas adoptados son personas que
se sienten profundamente heridas y que suelen desarrollar a menudo una
hostilidad manifiesta con su entorno y una visión del mundo que no va más allá
de aquellas cuatro paredes del hospicio donde vivieron los primero años de
vida, en el sentido espacial del término, y también en el temporal, no ven más
allá, no pueden. La lógica de sus relaciones humanas es la del superviviente,
la que se establece en el ejército o en los internados donde el poder se muestra
desnudo de simbolismo, no en las familias con los habituales lazos y redes
simbólicas de protección que conforman la identidad individual y colectiva de
las personas. Como una red musical que no sabemos ni donde comienza ni donde
acaba.
Por eso he querido recordar a la Dharma en esta memorable pieza
de despedida. Ellos, junto con muchos otros, ayudaron a construir esta red
simbólica que hoy en día es mi identidad, la individual y la colectiva, una red
simbólica de protección y de pertenencia al mundo, una especie de universalismo
real, no ideológico, con raíces profundas y que me permite decir con orgullo y
agradecimiento que no he sido un niño adoptado, que a mí nadie me abandonó.
No hay comentarios:
Publicar un comentario