viernes, 1 de diciembre de 2017

Stephen



Diari de tardor (11)

Stephen

En aquesta escena que va rodar Tarantino hi veiem un esclau que posa en guàrdia al seu amo al qui, segons sembla, se li ha passat per alt un petit detall transcendental en una negociació de compra venda d’esclaus que està tenint en aquests mateixos instants amb uns viatgers en el menjador de la casa mentre sopen tranquil·lament.

L’amo negocia amb ells la venda d’un mandinga, un d’aquests esclaus fornits que fan servir per espectacles de lluita a mort on els blancs aposten i es diverteixen veient-los matar-se. Però la veritable raó dels viatgers es comprar una esclava que únicament fa de minyona i que és l’esposa d’un d’ells. La volen comprar per alliberar-la, però han de dissimular perquè aquesta, la llibertat, no és segur que sigui una bona raó per vendre-la. La de la lluita, el sotmetiment, la mort, el sexe o el divertiment sí, però la llibertat potser no.

No, no és una bona raó, i no ho és principalment, per l’esclau que avisa l’amo de les amagades intencions dels viatgers i la sospita que té que un d’ells sigui el marit de l’esclava que volen comprar fent veure que només fa de torna en la compra del mandinga. Els esclaus no tenen ni esposes ni marits.

A l’amo potser tant li faria, que cadascú faci el que vulgui amb els seus esclaus, pensa, que els maltracti, els mati o els alliberi, tant és. Però per segons quin esclau la llibertat, encara que només sigui com una remota possibilitat, és una elecció insuportable, a més de qüestionar els ciments de la seva autoritat.

Autoritat?, quina autoritat pot tenir un esclau?

Hi ha persones en aquest món nostre que viuen de l’autoritat que tenen sobre esclaus no essent ells altre cosa que un esclau més. Aquests dos darrers mesos hem pogut veure amb gran tristesa com l’ànima de molts catalans, ciutadans i polítics, és igual a la d’Stephen que interpreta magistralment Samuel L. Jackson.

Hegel ja ens va parlar en la seva Fenomenologia de l’Esperit de la relació entre amos i esclaus i com els segons ho són només perquè accepten la seva condició, i que la història neix quan es nega el vincle de dependència.

Però la història de la que ens parla Hegel és la Gran Història, sota d’ella n‘hi ha una de petita i de mesquina que es viu en moltes famílies i parelles, en llocs de treball i escoles i en països petits fets per homes i dones petits que no poden suportar, no ja la llibertat dels altres, sinó la seva pròpia.

-------------------------------------


A masculine sanctuary for Calvin Candie. Walls of perfectly bound
books. Stuffed animal heads (deer, boar) that he's shot, sit mounted on
the walls. There's comfy red leather chairs and a bar in the globe.
When WE CUT TO this room, we cut to Stephen sitting in one of the red
leather chairs, drinking a brandy out of a brandy sifter.
Calvin enters the room, sees Stephen sitting in the chair, drinking his
brandy, and doesn't bat an eye. It appears, in this room, Calvin's and
Stephen's life long friendship exits on a different plane. Outside of
outside eyes, in this room, all pretense of master and slave is
dropped, and the number one and number two.. men of Candyland can talk
turkey.

CALVIN CANDIE
What's the matter?

STEPHEN
Those motherfuckers ain't here to buy no
mandingos. They want that girl. -

CALVIN CANDIE
What the hell you talkin' about?

STEPHEN
They playin your ass for a fool, that's
what I'm talkin' bout. They ain't here
for no muscle bound Jimmie, they here for
that girl.

CALVIN CANDIE
What girl, Hildi?

STEPHEN
Yeah, Hildi. The niggers know each other.

CALVIN CANDIE
He just bought Eskimo Joe.

STEPHEN
Did he give you any money?

CALVIN CANDIE
Well not yet, but -

STEPHEN
- Then he didn't R ..Y diddly, not yet no
how. But he was just about to buy, who he
came here to buy, when I interrupted him.
Thank you Stephen - you're welcome Calvin.

CALVIN CANDIE
Where you gettin' all this? Why would they
go through all that trouble, to. buy a
nigger with a chewed up back, ain't worth
five hundred dollars?

STEPHEN
Well they're doin' it cause Django's in
love with Hildi. She's probably his wife.
Now why that German gives a fuck about
who that uppity son-of-a--bitch is in love
with, I'm sure I don't know.

CALVIN CANDIE
If she's who they want, why the whole
snake oil pitch about mandingos?

STEPHEN
Because you wouldn't pay no never mind
to four hundred dollar. But twelve
thousand got you real friendly.
Calvin thinks ...
.as per usual, Stephen's right.

CALVIN CANDIE
Those lyin' goddamn.time wastin'
sonsabitches!

(LOUDER)
Sonsabitches! You just watch, I'm gonna
fix their wagon but good! Stephen, we
.gonna have us a Candyland tar and
feathering!

FL5

STEPHEN
Now Calvin.. .not that I wouldn't enjoy
seein' something like that ... . but why
don't you sit down and let's talk about this.

CALVIN CANDLE
I let a goddamn nigger and nigger lovin'
huckster insinuate themselves at my
dinner table, and play this whole goddamn
plantation for a fool!

STEPHEN
Calm-the-fuck-down, sit down, and let's
discuss this.
A frustrated Calvin finally collapses in the chair.

STEPHEN
Now look, you knew, and I knew, there
was something up with these two. We just
didn't know what. But now we do. They
don't want you to know how bad they want
that girl. But these ole boys have rode
a lotta miles, went t6 a whole lotta
trouble, and done spread a whole lotta
bull to get this girl. They must want her
mighty bad. Way I see it, ain't nothin'
changed. They wanna buy a nigger, you
wanna sell a nigger.The only thing done
changed is the advantage.

(BEAT)
Now we got it. .So let's go back in there
and busts these motherfucker's chops.

No hay comentarios: